dinsdag 13 oktober 2015

Blije dag 19: Vluchtelingkinderen schminken

Foto: facebookpagina UAF
Het UAF Vluchtelingenfonds ondersteunt vluchtelingstudenten bij het volgen van een hbo- of wo-studie. Elk jaar in oktober worden alle studenten die dat jaar hun bul hebben behaald feestelijk onthaald. Velen hebben in het thuisland ook al gestudeerd en zijn al wat ouder dan de gemiddelde Nederlandse afstudeerder. En daar hoort soms bij: al in het bezit van kindergrut. Dat kindergrut heeft weinig boodschap aan een middag vol speeches en officiƫle handelingen, en daarom wordt hen tijdens zo'n afstudeerfeest een alternatief programma aangeboden. Zodra de plechtigheden overgaan in borrelen en dansen voegen zij zich weer bij hun ouders.

Voor het derde jaar op rij was het studievriendin Marieke (hier haar blog!) die de organisatie van het kinderprogramma op zich nam. En daar bofte ik mee, want dan nodigt ze mij uit om te komen schminken. Vroeg in de ochtend toog ik zaterdag met twee tassen vol schminkbenodigdheden naar de Rode Hoed in Amsterdam.

'Wachtlijst' voor het schminken
Sinds ik deze zomer ontdekte dat ik nog veel te langzaam schmink om me in de professionele schminkwereld staande te houden lijd ik een beetje aan schminkfaalangst. Ik wimpelde al enkele schminkaanvragen met een smoesje af. Hoe blij was ik dan ook toen ik zaterdag een kwartier voor eindtijd besefte dat werkelijk alle kinderen geschminkt waren. (Op eentje na, die niet wilde, en je kan zo'n kind dan moeilijk vastbinden en een spons in het gezicht drukken. Maar daar tegenover stond dat een moeder en een vrijwilliger weer wel wilden.) En dat ik mezelf niet eens in een bezweet en besmeurd schminkmonster had getransformeerd, iets waar ik normaal in uitblink.

Ik had deze dag gekozen voor eenvoudigere ontwerpen en wat minder perfectionisme. Voor mij eng, maar de blijdschap van de kinderen bleek er helemaal niet minder om te zijn. De complimentjes van volwassenen ook niet. Ik durf weer te schminken! (Denk ik.)

-------------------------------------------------------------------------------------------------
"Kan jij blij zijn voor 100 dagen in een rij?" Die uitdaging wilde ik wel aangaan! #100happydays  
------------------------------------------------------------------------------------------------- 

1 opmerking:

  1. Op de middag die door mijn werkgever werd georganiseerd, werd ook geschminckt. Lang niet zo mooi als jouw schminckkunsten en maar een beperkt assortiment, maar de kinderen waren er wel heel blij mee. Dus.... Gewoon doen!

    BeantwoordenVerwijderen