donderdag 26 november 2015

Hoe zat het ook weer?

Net postte ik in de facebookgroep Minimalisme voor gevorderden foto's van mijn huisje. Dat herinnerde me aan de aanvankelijke opzet van dit blog: een inkijkje bieden in mijn leven in een ecologische woongemeenschap.

Voor wie hier voor het eerst langs komt gefietst: sinds eind april woon ik in een ecowoongemeenschap met buitenmuren van houtskelet, opgevuld met stro en afgewerkt met leem. We zitten niet op het riool, maar afvalwater wordt gezuiverd met een rietfilter (helofytenfilter) in de tuin, en dan hergebruikt om de wc door te spoelen. De gezamenlijke wasmachines draaien op regenwater. 218 Zonnepanelen delen we met 50 bewoners. Warm water wordt bereid uit afgezogen omgevingslucht. Het zijn sociale huurwoningen, maar bewoners namen zelf het initiatief en hebben ook meegeholpen met de bouw.

Mijn woning is ongeveer 38 m2. In de loop der jaren heb ik al veel spullen weggedaan, zodat ik van de meeste dingen precies de minimaal werkbare hoeveelheid bezit... en soms net iets te weinig (zo heb ik nu maar één lange broek - erg onpraktisch). Mijn berging is zo goed als leeg. Zoals je ziet heb ik wel veel kleur in mijn woning (toen ik er aan het schilderen was grapte ik dat ik een antroposofische kindercrèche zou openen), dat minimalistische wit en grijs is niets voor mij.

Kijk maar even binnen in mijn persoonlijke paradijsje! De foto's zijn al van een paar maanden terug. Mochten we binnenkort op een najaarszonnetje getrakteerd worden, dan zal ik, gewapend met fototoestel, eens een nieuwe tocht maken door mijn huis.








10 opmerkingen:

  1. Supermooi en superleuk, ik ben heel benieuwd hoe het daar werkt met de gezamenlijke wasmachines en natuurlijk naar je energie- en waterverbruik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuke vragen! Veel moet nog duidelijk worden omdat het complex nog maar een half jaar bestaat. 'Mijn' zonnepanelen leverden zo'n twee tot vier keer zoveel op als dat ik verbruikte, maar dat zal in de herfst en winter wel omdraaien. En uiteindelijk wordt 'mijn' opbrengst nog verrekend met alle andere zonnepanelen, omdat ze bij de ene bewoner gunstiger liggen dan bij de andere. Van tevoren hadden we ingeschat dat de panelen 80% van onze energiebehoefte dekken. Dat moet zich allemaal nog uitwijzen. Van het watergebruik heb ik al wel een sommetje voorbij zien komen over de afgelopen maanden. Qua drinkwater gebruikten we een derde van een normaal huishouden. Van ons waterverbruik was 51% drinkwater, 15% regenwater en 32% helofytenwater. De wasmachines staan in een klein washokje. Vier bewoners hebben na de verhuizing hun wasmachine ingebracht en die gebruiken we nu gezamenlijk. Alleen de gezinnen hebben een wasmachineaansluiting in hun eigen huis. Regenwater wordt opgevangen, gefilterd en opgeslagen in een ondergrondse tank van 8000 liter. Van daaruit wordt het water opgepompt waarna het gebruikt kan worden voor alle wasmachines en de tuin. Over dit soort onderwerpen zou ik natuurlijk best eens een blogje kunnen wijden!

      Verwijderen
  2. Mooi ingericht Marije. Leuk om weer eens een kijkje te nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik begrijp hoe trots je bent op je huisje. Het ademt echt rust uit. Ik ben ook maar lid geworden van de FB-groep 'Minimalisme voor gevorderden'. Niet dat ik vind dat ik al gevorderd ben, maar dan kan ik afkijken hoe gevorderden het doen. Gelukkig hoefde ik geen toelatingsexamen te doen, haha...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig! Nu ben ik zelf wel van de witte muren (en dan bij voorkeur een donkere houten vloer erbij), maar ik vind dit er heel mooi uit zien.
    Just for the record: heb je wel een eigen badkamer? En een gasplaat? Of kook je op inductie vanwege de panelen?
    Groeten! Carolina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik heb een eigen badkamer! Gewoon eentje met douche, we krijgen nog een luxe gemeenschappelijke badkamer met ligbad. We gebruiken geen fossiele brandstoffen, dus een gasplaat heb ik niet. Ik kook op een studentikoos tweepits elektrisch plaatje. Verbruikt waarschijnlijk een pietsie meer dan inductie, maar ik vond het ook weer zoiets om al mijn pannen te moeten vervangen... Bedankt voor je reactie!

      Verwijderen
  5. Tsja, ik kokketeer alleen maar met het minimalisme, jij brengt het in de praktijk. maar zeg eens eerlijk komt er met kerst niet een klein engeltje op tafel of een mini kerstboom met ballen=

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat Gàààààf! Prachtig die kleuren, ik ben geïnspireerd! Groet, doddemarijn

    BeantwoordenVerwijderen