zondag 1 november 2015

Blije dag 38 t/m 41: Wandeltraining, de Geefmaand, concert en bloggen in een opgeruimd huis

Dag 38

Ik hang het niet altijd aan de grote klok, maar ik kan al een jaar of vijf niet meer goed lopen. Alleen kleine (vaak pijnlijke) stukjes, en dat terwijl ik erg van wandelen hield. Sesamoiditis, hielspoor, ik weet er alles van. Ettelijke steunzolen en verwijzingen voor orthopedische schoenen met verstijfde zolen later plunderde ik mijn bescheiden spaarrekening om mijn geluk te beproeven met Kyboots, knetterdure Zwitserse schoenen waarbij je het gevoel zou hebben op luchtkussentjes te lopen. De juichende berichten van mensen met versleten heupen, kapotte knieƫn, scheve ruggen en moeilijke voeten die nu weer kunnen lopen spatten van de site af. Zo positief dat het bijna niet te geloven is.

Ik heb proefgelopen bij een Arnhemse gepensioneerde die vanaf zijn zolderkamer in Kyboots dealt. Ik zei weifelend 'ja', want wat meters heen en weer over die zolder hadden me nog niet helemaal overtuigd. Afgelopen week kreeg ik ze toegezonden. Het is erg wennen, en ik heb ontzettende spierpijn in mijn voeten en onderbenen omdat ik in de instabiele schoenen (alsof je je met blote voeten door een zompig rijstveld ploegt, dat diende althans als inspiratie) allerlei spieren gebruik die al decennia een slapend bestaan leiden. En ze lijken me ook wat te klein, mijn tenen komen in de verdrukking en de eerste blaar is een feit.

Eind november ga ik met een bus naar Parijs om mee te lopen in de Klimaatmars. Ik maakte me zorgen over de hele dag door Parijs slenteren, maar ik schrok helemaal toen ik de bevestigingsmail kreeg en las dat we de dag voor de demonstratie de laatste 7 kilometer naar Parijs gaan lopen. 7 kilometer lopen, dat kan ik al 5 jaar niet meer!

En toen bedacht ik: het is nog een maand. Ik ga trainen. Op mijn nieuwe Kyboots. Woensdag wandelde ik veel verder dan ik sinds jaren gewend ben. Donderdag installeerde ik een afstandstracker en ging ook aan de wandel. En trots dat ik was: op dag 2 van mijn trainingsmaand liep ik namelijk al 7 kilometer! Ok, ik verrekte van de spierpijn, liep te hijgen als een rund en had ontzettend zere tenen en brandende voeten, maar toch, het was me gelukt.



En o, wat heb ik toch een prachtige achtertuin! Kijk onderaan dit blogbericht voor de bonusfoto's.

Dag 39


Ik had dikke pret met het maken van de nieuwsbrief voor de Geefmaand November, en vond het extra leuk dat mensen meteen lieten weten dat ze er zo blij van werden.

Dag 40



Na veel te veel uur in veel te drukke treinen was ik net op tijd thuis om het tweede deel van het concert van Saffron Sun mee te maken, de band waar een buurman in speelt. Wat waren ze goed, en wat een luxe om concerten aan huis te hebben!

Dag 41

Om vier uur had ik mijn haar gewassen, mijn tas gepakt voor een nieuwe Rotterdam-werktweedaagse er de boel aan kant gemaakt voor de huizenruiler. Ik zette een beker koffie en haalde bij de voko-aan-huis (voedselcooperatie met biologische producten tegen bijna-inkoopsprijzen) een chocoladereep. Lekker even de tijd om mijn blogachterstand in te halen, en dit bericht te typen!




(He hallo buurkat!)

En dan nu de bonusfoto's van mijn achtertuin-bij-schemering:







Zo, en nu moet ik het weer twee dagen zonder laptop stellen, dus jullie het twee dagen zonder mij.

-------------------------------------------------------------------------------------------------
"Kan jij blij zijn voor 100 dagen in een rij?" Die uitdaging wilde ik wel aangaan! #100happydays  
------------------------------------------------------------------------------------------------- 

4 opmerkingen:

  1. Hartstikke goed dat het lopen weer lijkt te gaan lukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh ik had nog nooit van kyboots gehoord. Wat mij hielp was elke ochtend voor!! het opstaan de hiel (dan vooral de onderkant waar het pijnlijk is) 3-4 min "los"masseren en de tenen dan richting mn neus bewegen, en bij pijn deed ik dat snavonds nog een keer. Het heeft mij echt geholpen en ik probeerde mbt schoenen ( ook fucky duur) maar lopen zalig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb MBT's nooit geprobeerd, maar denk dat de orthopeed zoiets voor me zou maken als ik dat traject verder in was gegaan: dat zouden schoenen worden met een verstijfde onderzool zodat mijn voet niet kan afwikkelen, en dan een ronde zool omdat je anders niet vooruit komt. Eigenlijk een soort MBT toch? De Kyboot is van dezelfde bedenker, maar is dus verder heel anders, want die zool is juist helemaal zacht.
      Inderdaad, even voorzichtig de peesplaat oprekken voordat je opstaat helpt een stuk, anders ontstaan er meteen weer scheurtjes in. Ik heb een poos van die sokken gehad die je tenen de hele nacht omhoog trokken en je voeten in haakstand zetten, heel sexy maar effectief. De pijnlijke plek in voorvoet (losliggende zenuw?) is mijn hoofd-euvel, hielspoor kwam er later nog gezellig bij.

      Verwijderen
  3. Wat stoer van je, dat je al 7 kilometer op je Kyboots hebt gelopen! Dat moet wel goed komen met die klimaatmars.
    De foto's van je huis en uitzicht zijn prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen