zondag 25 januari 2015

Een boek cadeau

"Voor je hobby c.q. dwangneurose," stond er op het kaartje dat aan het geschenktasje bungelde. Blogster de Zinkende Surfer duwde me het pakje in handen toen ze gisteren langskwam om me met mijn eerste btw-aangifte te helpen.

Uit de cadeauverpakking kwam het boek 'Weg met de warboel' van Karen Kingston. Volgens de Zinkende Surfer vakliteratuur voor elke minimalist. Als je het gelezen hebt wil je alleen nog maar opruimen en schoonmaken. Nadat ze het boek zelf een een ruk had uitgelezen kocht ze een stapeltje om uit te delen. Ze geeft er nu ook eentje weg via haar blog.


Inmiddels ben ik halverwege. Ik weet nog niet goed wat ik moet denken van de feng shui-theorieën waar de schrijfster haar verhaal aan ophangt, maar als het me lukt er in te geloven verwacht ik dat mijn opruimwoede in volle hevigheid zal oplaaien.

Het uitgangspunt is dat je huis een afspiegeling van je leven. Dat vind ik wel een heel mooi beeld, en als metafoor zeker herkenbaar. Kingston neemt het erg letterlijk: warboel op bepaalde plekken betekent dat je op een corresponderend gebied in je leven vastzit, en geen ruimte hebt voor vernieuwing. Door de warboel los te laten kan je leven weer gaan stromen en win je aan levenskracht.

11 opmerkingen:

  1. O, jee jij hebt netjes een foto van het echte boek gemaakt. Ik heb gewoon de kaft van Bol.com gebruikt in mijn blog. Het Feng Sui verhaal gaat bij haar wat ver. Maar ik geloof dat mensen die hun spullen volzetten met spullen ook hun eigen ontwikkeling remmen. Er is geen ruimte meer voor nieuwe hobby's, en boeken om je te ontwikkelen. Je blijft steken in het verleden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou ja is dat toevallig! via valhallavertelt op deze blog terecht gekomen vandaag en daar zie ik een foto van het boek wat ik van de week via marktplaats heb gekocht.....het kan niet anders of ik ga ruimen in huis:-)) ik blijf deze blog zeker volgen!

    groet, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Whoehoe, spannend dat ik plots deel uitmaak van een soort kosmisch plan om jou aan het opruimen te krijgen. Succes!

      Verwijderen
  3. Nou het mag bij mij zeker wel meer gaan stromen. Sterker nog, dat gaat zeker lukken, ik deed vandaag weer 3 grote tassen vol met boeken weg. Nou ja, die staan nu in de hal, naast die 3 tassen van gisteren...maar het voelt nu al opgeruimder ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb net het boek gereserveerd bij de bieb. Bedankt voor de tip.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb dit boek gekocht bij de action, twee euro.... gaf ik mijzelf kado met de kerst, maar zehebben ze nog wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tenzij de Zinkende Surfer inmiddels de hele voorraad heeft opgekocht... Wat een koopje voor zo'n populair boek!

      Verwijderen
  6. Zie net dat het boek in de bieb aanwezig is. Zo even halen/lenen. Succes met je verhuis actie naar het collectief wonen en zo. Lijkt me leuk maar ben ook weer op privacy gesteld. Lekker dubbel. Weet niet of het voor mij wat zou zijn. Nu bezig met muurkas aan het maken voor tegen de muur van de uitbouw van mijn buur. Rijmt geloof ik. Even aanvullend man is bezig met muurkas. Ik ben van haken breien koken en de rest. Heb super goede bouw ideetjes maar de uitvoering is dan weer voor de andere getalenteerden. Haha. groet,Silvia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bouwen is ook niet mijn ding Sylvia, geef mij maar de freubeldingetjes. Al is handwerken ook weer niet aan mij besteed. Ik hecht ook behoorlijk aan privacy en tijd voor mezelf, maar gelukkig kan dat prima binnen dit project: ik heb een eigen appartement met alles d'r op en d'r aan.

      Verwijderen