vrijdag 3 april 2015

"Hij reageert toch niet"

"Spiegeltje spiegeltje aan de wand, wie is de mooiste van het land?" rijmt de dementerende dame in rolstoel, terwijl ze met een stofdoek de kast van mijn gitaar oppoetst, als ware het een spiegel. Heel voorzichtig durft ze later ook haar vingers over de snaren te laten glijden. En dan over de stof van mijn outfit: "Wat een mooie jurk!"

"Blijf maar bij hem uit de buurt. Hij heeft een pesthumeur en kan je zo een pets verkopen," fluistert de verpleegster waarschuwend, doelend op de meneer die met zijn ogen stijf dicht stommetje zit te spelen. Dezelfde meneer die nog geen kwartier later met pretoogjes om me heen danst, en enthousiast meezingt met mij en mijn gitaar: "Que sera sera, whatever will be, will be," "Twee dotten van motten, in mijn ouwe jas," "Daar aan de waterkant" en "Hup zei m'n simmetje daar gaat 'ie weer.."

"Hij reageert toch niet," zegt de zoon over zijn vader. De vader die zowaar een paar regeltjes meezingt, en dan, als we zeggen dat we weer moeten gaan, meedeelt dat hij nog wel twee liedjes wil horen. Mijn clownsmaatje krijgt zelfs een hapje van zijn kibbeling aangeboden.

En mijn nieuwe speelkat Olaf? Die mag het hele optreden lang bij een mevrouw op schoot liggen en wordt heerlijk geaaid en gekroeld.


Wat een mooi vak, contactclown voor de zorg!

8 opmerkingen:

  1. Wat een ontroerend en kostbaar moment! Daar doe je het voor, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker! Op hetzelfde moment kreeg een collega-clown in een andere huiskamer een kop thee naar haar hoofd gegooid, dus het kan ook heel anders lopen...

      Verwijderen
    2. Je weet met die mensen in ieder geval wat ze er ECHT van vinden, ze huichelen niet, gaan niet uit beleefdheid complimenten geven. Persoonlijk vind ik dat een verademing, al kan dat ook betekenen dat je een klap voor je kanes krijgt...

      Verwijderen
  2. Muziek is toch maar een wondermiddel, het brengt mensen dichter bij elkaar. Vooral samen zingen is iets magisch... Heb ook ontzettend genoten van de dans- muziek- en zingvakantie met verstandelijk gehandicapten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is zo ontzettend waar!! Ik had voor het eerst mijn gitaar meegenomen. Met enige twijfel, omdat het zo'n groot ding is. Maar het sloeg in als een bom! Die gaat dus voortaan mee. Tot ik de ukelele goed genoeg in de vingers heb.

      Verwijderen
  3. Wat fantastisch voor je. Pas uit de training, of misschien heb je je training nog niet eens afgerond en dan al deze resultaten.

    BeantwoordenVerwijderen